Begroting 2019

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Actuele ontwikkelingen

Ontwikkeling risicoprofiel in 2018
In onderstaande top 15 van financiële risico’s is rekening gehouden met de genomen beheersmaatregelen, het is dus een netto risico-inschatting. De genoemde bedragen betreffen de mogelijke impact voor één jaar, of indien van toepassing de projectduur. Stijgende en dalende risico’s zijn met een pijl aangegeven. Stijging wil zeggen dat de inschatting van het risico in kans en/of financieel gevolg is toegenomen. Het geeft geen duiding over de verandering in de rangschikking op de lijst.

Top 15 financiële risico’s - peildatum 9 augustus 2018

Nr.

Risico-omschrijving

Beheersmaatregelen

Kans

Financieel gevolg

Invloed

01

Niet of niet tijdig realiseren van in de begroting opgenomen taakstellingen.

Monitoring en bijsturing via de P&C-cyclus.

70%

max. 1,5 mln.

16,3%

02

Persoonsgegevens gaan verloren of worden onrechtmatig verwerkt.

Fysieke en logische beveiliging; procedures voor preventie en schadeherstel; bewustwording en training personeel. Er is een cyberrisk polis afgesloten.

70%

max. 0,9 mln.

9,3%

03

Claims van derden door schade of door het niet nakomen van verplichtingen.

Er wordt gestuurd op afbouw van bouwclaims; afsluiten van verzekeringen.

20%

max. 4,0 mln.

8,0%

04

Minder uitgifte grond RBT dan gepland.

De grondexploitatie wordt jaarlijks geactualiseerd. Er is sprake van een robuuste voorziening.

50%

max. 1,0 mln.

7,3%

05

Autonome stijging kosten zorgverlening; maatwerk-voorzieningen Jeugd en WMO; open-einde regeling en implicaties CRvB inzake HO.

Monitoring feitelijke zorgvraag en tijdige analyse; transformatie van de zorg; sturing op toegang door beter gebruik van voorliggende voorzieningen.

10%

max. 4,0 mln.

5,9%

06

Aansprakelijkheid voor gevolgschade als gevolg van wijziging van plannen.

N.v.t.

50%

max. 0,4 mln.

4,8%

07

Boventalligheid van personeel; onvoldoende gedekte personeelskosten en WW-verplichtingen.

Maatregelen en activering via het loopbaancentrum; incidenteel budget voor frictiekosten in begroting.

30%

max. 1,0 mln.

4,4%

08

Hoger beroep op bijzondere bijstand.

Strenge handhaving op misbruik van bijzondere bijstand; vermindering beleid beschermingsbewind.

50%

max. 0,5 mln.

3,7%

09

Aantal cliënten Jeugd doorverwezen door derden.

Afspraken met huisartsen over doorverwijzing; samenwerking in de regio; monitoring feitelijke zorgvraag.

70%

max. 0,3 mln.

3,1%

10

Staat van onderhoud van wegen is onvoldoende als gevolg van vorstschade of wortel opgroei.

Periodieke onderhoudsinspecties

20%

max. 1,0 mln.

2,5%

11

Staat van onderhoud van enkele CT kunstwerken, bruggen, tunnels en viaducten is onvoldoende, waardoor de gemeente voor mogelijke schadeclaims komt te staan.

Er wordt gestuurd op risicobeperking, verlenging van levensduur en vervanging van kunstwerken. Herziening van verkeerskundige uitgangspunten wordt hierbij meegenomen.

5%

max. 3,0 mln.

2,3%

12

Lager exploitatieresultaat van een verbonden partij.

Bestuurlijke invloed voor zover mogelijk via statuten en strategisch beleidsplan. Actieve monitoring resultaatontwikkeling en analyse jaarstukken.

30%

max. 0,7 mln.

2,1%

13

Tekort op BUIG-budget.

Eerste 5% tekort volledig voor rekening van gemeente. Tussen 5-12,5% wordt de helft vergoed. Daarboven volledige vergoeding conform vangnetregeling.

30%

max. 0,5 mln.

2,0%

14

Onverwacht exploitatietekort Soweco, bovenop hetgeen in het meerjarig perspectief is afgedekt.

Bestuurlijke en financiële kaders voor Soweco zijn aangescherpt. Er komt een strategisch plan voor de omvorming naar een maatschappelijke onderneming. De omvorming duurt tot maximaal eind 2019

30%

max. 0,5 mln.

1,9%

15

Faillissement verbonden partij.

Toezicht via aandeelhouders- vergadering, dagelijks- of algemeen bestuur; periodieke audit; versterking risico-inzicht bij verbonden partijen.

10%

max. 1,8 mln.

1,8%

Toelichting belangrijkste wijzigingen

  1. De taakstellingen die in het meerjarig perspectief staan krijgen meer en meer het karakter van radicale innovaties en systeem-innovaties. Bij radicale innovaties gaat het om het herdefiniëren van producten en dienstverlening. Bij systeem-innovaties gaat het om een verregaande herdefiniëring van de lokale rolopvatting. Beide soorten taakstellingen zijn in hun uitwerking complexer en lastiger te realiseren dan de enkelvoudige bezuinigingsmaatregelen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd.
  2. Verdwenen uit de top 15 is het risico op schade als gevolg van natuur- en klimaatontwikkelingen. Het invloedspercentage t.o.v. andere risico's is gedaald omdat er aanvullende beheersmaatregelen getroffen zijn en er extra budget in de begroting beschikbaar is gesteld.
  3. Nieuw in de top 15 is het risico dat de staat van onderhoud van wegen als onvoldoende wordt ervaren als gevolg van vorstschade of wortel opgroei. Het bedrag dat hiermee gemoeid kan zijn is hoger ingeschat dan bij de vorige actualisatie van de risicoparagraaf.  
  4. Het financieel gevolg van de risico's verbonden partijen is licht gestegen als gevolg van de komst van de ODT. Het risico op faillissement van een verbonden partij is lager ingeschat als gevolg van verkoop van aandelen, een financieel aflopende garantstelling en het aflossen van een lening.
  5. Het risico op een tekort bij de BUIG middelen is als gevolg van een aantrekkende economie en veranderende rijksbijdragen fors lager geworden.
  6. De omvang van de risico’s van de decentralisaties in het sociaal domein, is de laatste jaren in totaliteit gedaald als gevolg van de getroffen maatregelen en het verkregen inzicht op de beleidsterreinen.