Begroting 2019

Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Dienstverlening is bij uitstek mensenwerk. Slim en adequaat georganiseerd met optimaal gebruik van digitale mogelijkheden. Onze inwoners, bedrijven en instellingen ervaren dit als resultaat- en klantgerichte dienstverlening. De leefwereld van onze klanten is het uitgangspunt. Wij onderscheiden ons door daadkracht en pragmatisme. Bij meervoudige en complexe klantvragen helpen wij onze klanten met één centraal aanspreekpunt, door bij deze klantvragen centrale regie op de dienstverlening uit te voeren. De gemeentelijke producten en diensten zijn van een goede kwaliteit en afgestemd op de behoeften van onze klanten. Zij waarderen onze dienstverlening met de beoordeling “goed”. In navolging op de afgelopen jaren willen wij in 2019 opnieuw stappen zetten om onze dienstverlening te verbeteren.

We willen bereiken:

  • Dienstverlening die qua service nog beter is afgestemd op wat onze klanten van ons verwachten
  • Zorgen dat wij klaar zijn voor de invoering van de Omgevingswet, welke op 1 januari 2021 zal worden ingevoerd. De dienstverlening zal hierbij op een essentieel andere manier worden uitgevoerd.
  • Versterken van dienstverlening aan ondernemers, zodat deze dienstverlening voor deze groep meer zichtbaar en duidelijker wordt.
  • Versterken van de centrale regiefunctie bij meervoudige en complexe klantvragen.
  • Wij gaan onze dienstverlening waar mogelijk op basis van de werkelijke kosten hiervoor leveren.

Indicatoren burgerpeiling waarstaatjegemeente.nl

Indicator

2017

Waardering burgers algehele dienstverlening
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente

Almelo
Grootteklasse

6,4
6,7

Waardering burgers digitale dienstverlening
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente

Almelo
Grootteklasse

6,8
6,9

Eigen indicator

Indicator

2017

Waardering gemeentelijke klantfeedback alle gemeten producten en kanalen

Almelo
Grootteklasse

8,8