Taakveld | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Werkelijk | Werkelijk | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
2017 | 2017 | 2018 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | |
3 Economie | 4.724 | -2.608 | 5.819 | -4.043 | 4.854 | -3.741 | 1.113 |
3.1 Economische ontwikkeling | 655 | -140 | 421 | -36 | 612 | 0 | 612 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 2.297 | -2.058 | 3.532 | -3.600 | 2.875 | -3.007 | -132 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 707 | -16 | 819 | -18 | 468 | -347 | 121 |
3.4 Economische promotie | 1.065 | -394 | 1.046 | -388 | 900 | -387 | 512 |
Bedragen * 1.000 euro
Verschillen
3.1 Economische ontwikkeling
De hogere lasten in 2019 wordt verklaard door een hogere bijdrage aan de Regio Twente voor beleidsontwikkeling 249.000 euro. Deze lasten worden in 2018 begroot op taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De begroting van de grondexploitatie is gebaseerd op uitgangspunten zoals gehanteerd bij de jaarverantwoording 2017 en bestuursrapportage 2018. De exploitatie grondbank is geactualiseerd, waarbij 100 procent kostendekkendheid het uitgangspunt blijft.
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen
De lagere lasten worden hoofdzakelijk verklaard door een bijdrage aan de Regio Twente die vanaf 2019 wordt verantwoord op taakveld 3.1 Economische ontwikkeling. De hogere baten in 2019 betreffen de rentebaten van de uitgezette geldleningen aan de Industriegebouw Maatschappij (IGM) die vanaf 2019 voortaan worden toegerekend aan dit taakveld en niet meer aan taakveld 0.5 Treasury.
3.4 Economische promotie
De bijdrage aan de Regio Twente voor beleidsontwikkeling en recreatieve voorzieningen worden vanaf 2019 niet meer op dit taakveld verantwoord, maar op taakveld 5.7 Openbaar groen en (open lucht)recreatie. Hierdoor dalen de begrote lasten ten opzichte van 2018.