Begroting 2019

Basisbegroting

Financieel terugkijken

Taakveld

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Werkelijk

Werkelijk

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2017

2017

2018

2018

2019

2019

2019

0 Bestuur en ondersteuning

33.133

-203.416

42.477

-194.995

37.810

-198.730

-160.919

0.1 Bestuur

3.574

-9

3.539

0

4.107

0

4.107

0.2 Burgerzaken

2.199

-1.499

1.991

-1.208

1.905

-787

1.118

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

5.297

-5.478

6.929

-5.515

5.952

-5.411

541

0.4 Overhead

21.699

-1.427

20.022

-250

22.434

-1.634

20.800

0.5 Treasury

-1.031

-19.677

-13

-4.027

-588

-3.321

-3.908

0.61 OZB woningen

552

-8.901

578

-9.440

687

-9.798

-9.111

0.62 OZB niet-woningen

98

-10.339

100

-10.994

76

-11.392

-11.316

0.63 Parkeerbelasting

56

-1.946

22

-2.244

10

-1.944

-1.933

0.64 Belastingen overig

671

-677

716

-677

1.038

-427

611

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

17

-153.464

0

-155.597

0

-163.510

-163.510

0.8 Overige baten en lasten

0

0

8.594

-5.042

2.189

-507

1.682

Bedragen * 1.000 euro

Verschillen
0.1 Bestuur
De verklaring voor de hogere lasten in dit taakveld is drieledig. Een hogere wachtgeldverplichting voor voormalige wethouders leidt tot een structurele stijging van de lasten in 2019 met circa 240.000 euro.
Voor activiteiten waarin gemeenten met elkaar samenwerken vindt financiering niet langer plaats door een uitname uit het gemeentefonds. In plaats daarvan ontvangen gemeenten rechtstreeks een factuur. Het betreft hier bijvoorbeeld de gemeentelijke bijdragen aan het A+O fonds en aan het fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). Zoals in de bestuursrapportage 2018 is gemeld waren de baten in de begroting al wel op de andere werkwijze aangepast, maar de lasten nog niet volledig. Deze aanpassing van de lasten gebeurt in deze begroting en resulteert in 121.000 euro hogere lasten op het taakveld ten opzichte van 2018.
Ten slotte is met de controlerend accountant een verschil van inzicht ontstaan in de uitvoering van de werkzaamheden. Na overleg heeft dit geleid tot een vaststellingsovereenkomst. Hier zijn extra kosten mee gemoeid ter hoogte van 22.500 euro per jaar gedurende de looptijd van het contract. De raad is hierover geïnformeerd (Raad-4663).

0.2 Burgerzaken
De legesinkomsten bij burgerzaken lopen terug met ongeveer 420.000 euro door de verlenging van de geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. Hier staat een daling van de lasten tegenover van 250.000 door lagere rijksafdrachten; per saldo is er nadeel van 170.000 euro.
Op 20 maart 2019 worden de Provinciale en Waterschapsverkiezingen georganiseerd en op 23 mei de Europese verkiezingen. We stellen per verkiezingsdag 100.000 euro beschikbaar.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Vanaf 2019 worden de kosten voor de gemeentelijke parkeergarages doorberekend aan taakveld 2.2 Parkeren. Dit resulteert in 1,4 miljoen lagere lasten op taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en overeenkomstig 1,4 miljoen euro aan hogere lasten op taakveld 2.2 Parkeren.
De gemeente heeft een meerjarig huurcontract voor het Twentheplein. Dit contract loopt tot november 2021. Als gevolg van het voortijdig opzeggen van een (onder)huurcontract door het UWV zijn huurinkomsten weggevallen en zijn de huurkosten van het Twentheplein nu volledig voor rekening van de gemeente. Het wegvallen van de huurinkomsten van 500.000 euro wordt in deze begroting in het structurele perspectief gerepareerd, waardoor de baten dalen ten opzichte van 2018. We spannen ons tot het uiterste in de gederfde huurinkomsten te compenseren.
De inhuizing van het ODT vanaf 2019 resulteert in een stijging van huurinkomsten met 180.000 euro.

0.4 Overhead
De hogere lasten worden verklaard door de beschikbaar gestelde middelen voor de organisatieontwikkeling van 1,544 miljoen euro.
Ook zijn in 2019 (structureel) middelen beschikbaar gesteld voor het project onzichtbaar - BRO, Wibon (82.000 euro), functionaris gegevens bescherming en privacy officer (39.000 en 24.000 euro) en de doorbelasting DigiD en overheidsberichten box (60.000 euro). Ook het vervallen van de taakstelling samenvoeging ingenieursdiensten Netwerksteden van 100.000 euro resulteert in een stijging van de lasten ten opzichte van 2018.
De hogere baten in 2019 ten opzichte van 2018 worden grotendeels verklaard door het begroten van de inkomsten van werkzaamheden die het Shared Service Center uitvoert voor derden.

0.5 Treasury
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. Het college voorziet dat herfinanciering van leningen tegen een lagere rente zal worden afgesloten. Hierdoor ontstaat de komende jaren een voordeel op treasury. Dit voordeel bedraagt ongeveer 700.000 euro in 2019.
De stelpost financieringsresultaat van 525.000 euro vervalt vanaf 2019, waardoor de lasten op dit taakveld dalen ten gunste van het structurele perspectief.
Verder vervallen vanaf 2019 de begrote dividenden van Enexis en Vitens (147.000 en 110.000 euro) door de verkoop van de aandelen eind 2017. Daartegenover staat een incidenteel hogere dividenduitkering van Twence van 475.000 euro in 2019.

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB-niet woningen
Het beleid is dat de OZB-tarieven worden aangepast met de inflatie, gecorrigeerd met de waardestijging of -daling van het onroerend goed. Voor het jaar 2019 wordt uitgegaan van een opbrengstindexering van 2,3%. Daarnaast is in de begroting opgenomen een stijging van de OZB opbrengsten conform afspraak uit de perspectiefnota 2015 van 120.000 euro. Deze stijging wordt gecompenseerd met een verlaging van de rioolheffing van 120.000 euro. Deze daling hangt samen met minder water afkoppelen en het verlengen van afschrijvingstermijnen.

0.63 Parkeerbelasting
In het coalitieakkoord 2018-2022 is een pilot twee uur gratis parkeren in de binnenstad afgesproken voor een periode van drie jaar. De financiële dekking voor deze pilot is geraamd op 900.000 euro. Het gemeentelijke aandeel in deze pilot bedraagt 300.000 euro. De begrote parkeerinkomsten in 2019 zijn met dit bedrag verlaagd. Er komt ook een financiële bijdrage van Stadstoezicht BV van 300.000 euro. Deze wordt meegenomen in de financiële afwikkeling van het voornemen de onderneming te beëindigen. Van de ondernemers in de Binnenstad wordt de resterende bijdrage van 300.000 euro gevraagd (via het ondernemerscollectief).

0.64 Belastingen overig
De bijdrage aan het GBT wordt in 2019 per saldo met 47.000 euro verhoogd. In de afgelopen jaren zijn er verschillende wettelijke regelingen doorgevoerd, waardoor het GBT zijn werkzaamheden heeft moeten uitbreiden of aanpassen. De kosten die hieraan verbonden zijn kunnen niet meer binnen de exploitatie van het GBT worden opgevangen. Op basis hiervan is de bijdrage van de gemeente Almelo aan het GBT verhoogd met 89.000 euro. De nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) met het GBT leidt tegelijkertijd tot een daling van de bijdrage met 43.000 euro. Daarnaast zijn er in 2019 twee incidentele bijdragen aan het GBT, namelijk een bijdrage aan het project van m3 naar m2 (294.000 euro) en het versterken van het weerstandsvermogen met 53.000 euro.

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering is en overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn aangepast conform de mei-circulaire 2018.

0.8 Overige baten en lasten
Het verschil bij de lasten wordt hoofdzakelijk verklaard door reserveringen conform de mei-circulaire 2018 en stelposten voor loon- en prijscompensatie.

Investeringen

Omschrijving

Stelpost kapitaallasten

Investeringsbedrag

I&A investeringen

255.000

976.000